Jak wyregulować przednią przerzutkę?

Przednia przerzutka w rowerze (w odróżnieniu od tylnej) dobrze ustawiona potrafi działać bardzo długo bez żadnych problemów. Jednak zdarza się, że trzeba ją delikatnie podregulować. Dzieje się tak dość często z nowymi rowerami, które nie są fabrycznie w 100% wyregulowane. Jest to jedna z podstawowych czynności, wykonywana podczas gwarancyjnego przeglądu roweru. Jest to czynność dużo prostsza od zmagań z tylną, bardziej skomplikowaną siostrą. Tutaj opisuję regulację tylnej przerzutki. Warto mieć dobrze ustawioną przerzutkę, dzięki temu jazda będzie mniej frustrująca, a także podzespoły będą się mniej zużywać. Warto przed regulacją sprawdzić, czy linka od przerzutki chodzi płynnie i czy nie potrzebuje nasmarowania lub nawet wymiany.

Zaczynamy od umieszczenia łańcucha na dużej koronce kasety i małej zębatce na korbie. Na przerzutce znajdują się dwie śrubki regulacyjne. Na większości przerzutek, zwłaszcza Shimano, śruby są doskonale widoczne (są na górze) i dostęp do nich bardzo łatwy.

Przednia przerzutka w rowerze regulacja

Śrubokrętem krzyżakowym kręcimy śrubą regulacyjną „L” (Low) (czasami śrubki nie są opisane – wtedy należy sprawdzić, która jest która), aż do momentu, gdy wewnętrzna część prowadnicy znajdzie się w odległości 1 mm od łańcucha.

Następnie ustawiamy łańcuch na najmniejszej koronce kasety i na największej tarczy z przodu. Śrubą regulacyjną „H” ustawiamy prowadnicę tak, aby jego zewnętrzna część znalazła się 1 mm od łańcucha.

Potem znów ustawiamy największą zębatkę z tyłu i regulatorem linki przy manetce naciągamy linkę tak, aby przerzutka płynnie wciągała łańcuch z małej na środkową tarczę. I to w zasadzie wszystko.

Pamiętaj aby prowadnica była umieszczona równolegle do zębatek, a odległość zewnętrznej płytki prowadnicy od zębów w pionie powinna wynosić między 2 a 4 mm.

Pod obciążeniem rowerzysty, niestety nie wszystko musi działać tak jak na sucho. W czasie jazdy możesz spróbować delikatnie pokręcić regulatorem znajdującym się przy manetce.

Spodobał Ci się ten wpis?

Zapisz się na newsletter, otrzymasz informacje o nowych rowerowych artykułach.

Otrzymasz również e-book "10 sprytnych rowerowych porad".

 
 

  • Anonymous

    dziękuję za pomoc, poradziłem sobie

  • Anonymous

    Która jest kaseta i korba- musiałem sprawdzić. Wolę przód tył :)

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz – Rowerowe Porady

    Zapraszam do wpisu o budowie roweru. Korba to zębatki z przodu + ramiona do których przykręcamy pedały.
    Kaseta/wolnobieg to zębatki, które są z tyłu roweru.

  • Anonymous

    Fajny manual ale w ten sposób można tylko dokonać jakiejś drobnej regulacji. Do montażu nowej raczej się nie nadaje. Przy nowej przerzutce linka jest nie naciągnięta, a sprężyna zrzuca ją w dół w kierunku dolnej koronki przy korbie. Linka jest nienapięta więc nikt nic nie przerzuci na dużą koronkę. Nie da się jej przepchnąć ręką bo łańcuch jest sztywny i wszystko jest blisko koronek. Czy można ten manual rozszerzyć o montaż nowej przerzutki? Albo napisać nowy?

  • Michał

    Dzięki okazało się to bardzo proste i szybkie

  • Adam

    Już na wstępie występuje u mnie problem Kiedy umieszczam łańcuch na dużej koronce kasety i małej korby – łańcuch ociera(delikatnie ale jednak) o wewnętrzną część prowadnicy. Regulacja śrubką L nic nie daje, można jedynie „dopchnąć prowadnik do łańcucha co oczywiście zwiększa nieprzyjemny odgłos. Odpięcie linki również nic nie daje – prowadnica pozostaje niewzruszona -ocieranie dalej ma miejsce….
    Rower to prawie roczny UNIVEGA ALPINA HT-500 z przerzutką przednią FD-C050(tourney wiem ale rower nowy w zasadzie) – która po kontrolnej regulacji w serwisie(o jakości którego nawet nie wspomnę…) gwarancyjnym w ogóle nie była ruszana do dzisiaj. Prowadnice na oko wydają się „biec” równolegle do zębatek korby.
    Proszę o może jakąś sugestię zanim skorzystam z tej jednej oczywistej i wymienię ją(przerzutkę) na inną

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    @Adam – cóż Tourney nie jest przerzutką pierwszej klasy, ale też nie w niej upatrywałbym problemów. No chyba, że jest zepsuta. Ciężko cokolwiek na odległość podpowiedzieć niestety. Ze swojej strony radzę Ci znaleźć po prostu DOBRY serwis, a z doświadczenia wiem, że dobry mechanik rowerowy to skarb :)

  • Początkujący

    Fajny poradnik. Mam jednakowoż pytanie: jak i czym smarować/oliwić linkę do przerzutki?

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Hej, najlepiej użyć oleju do łańcucha rowerowego (nie spożywczego, nie do piły, nie do motocykla, nie WD-40). A wystarczy, że nakroplisz go odrobinę tam gdzie linki wychodzą z pancerzy. Jeśli wydaje Ci się, że linka źle chodzi w pancerzu – lepiej wymienić ją razem z pancerzem na nową – to nie będzie droga sprawa, a będzie działać lepiej niż smarowana.

  • Początkujący

    Dziękuję za odpowiedź! Blog już dodany do ulubionych zakładek :-). Pozdrawiam!

  • Abee

    Witam. Mam problem z przednią przerzutką. Otóż, jedna ze śrubek H lub L chyba sie uszkodziła, ponieważ obracając ją z przerzutką nic sie nie dzieje a ustawiona jest ona nad średnia tarczą, a nie na najwyższa. Dodam że przerzutka ma już swoje lata i nie wiem co to za model (pewnie nic dobrego). Linki idą dołem ramy tylko tyle wiem ;< Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam.

  • Abee

    Czy da sie coś z tym zrobić?

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Przyczyn może być wiele, jedną z nich na pewno jakaś usterka. Ciężko niestety powiedzieć, tak bez obejrzenia jej na żywo. Być może pomoże rozebranie jej, tyle ile się da, wyczyszczenie benzyną ekstrakcyjną i nasmarowania.

    A równie dobrze może to być jej kres i trzeba będzie wymienić ją na nową (najlepiej razem z linką od razu).

  • Abee

    A czy przyczyna moze być taka ze robię to na sucho? (Bez założonej linki, czekam na przesyłkę z manetkami i linkami)

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    No to poczekaj aż przyjdzie linka i manetka, bez tego regulacja nie jest już taka łatwa…

  • Szzzzypki ;)

    Dzięki, bardzo fajny manual :)

  • weselny

    Bardzo mi artykuł pomógł, bo przerzutka ciężko chodzi. Sprzedawca mówił, że po roku trzeba wyregulować.

  • Kacper

    Dzień dobry Mam problem z przednią przerzutką marki Shimano a zatem gdy chce zmienić przerzutkę i gdy to robie nic się nie dzieje proszę o Pomoc!!!

  • Kacper

    i w dodatku linke mam nową sama linka się rusza i ciągnie cały mechanizm ale w efekcie przerzutka nie wraca do pierwotnego kształtu

  • Humanoid

    Witam ja mam taki problem montowałem adapter do fotelika dziecięcego i w związku z tym odpiąłem linkę od przedniej przerzutki po ponownym przykręceniu linki oczywiście przerzutka przestała działać po zrzuceniu na najmniejsza tarczę z przodu ni można już przerzucić wyżej. Czy problemem jest za słabe naciągnięcie linki a jeśli tak to w jaki sposób ja dobrze naciągnąć, czy ewentualnie trzeba od nowa przeprowadzić całą regulację?. Pozdrawiam

  • radek

    mam pewien problem z tribanem 500, mianowicie chciałem wyregulować przednią przerzutkę i naciągnąć linkę, problem pojawił się, gdy ponownie zaczepiłem linkę. Od tego momentu nie mogę wrzucić żadnego biegu z przodu, manetki chodzą tak ciężko, że nie jestem w stanie nic wrzucić. Jak zluzuję linkę calkowicie to manetki chodzą normalnie. Gdzie może być problem i jak go naprawić??
    Ps wyglada to jakby manetka nie miala sily dzwignac wozka

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    @Kacper – ciężko cokolwiek podpowiedzieć, jeśli się nie widzi tego na żywo. Być może coś się skopało w przerzutce, ale to najlepiej byłoby podjechać do serwisu, żeby tam na spokojnie zobaczyli.

    @Humanoid – najlepiej byłoby ją jeszcze raz wyregulować i odpowiednio naciągnąć linkę. Przy odpowiednim ustawieniu przerzutki, będzie łatwiej ją naciągnąć.

    @Radek – naprawdę ciężko cokolwiek podpowiedzieć na odległość, nie widząc tego na żywo.

  • Piotrek

    Witam, dziś wyregulowałem sobie przerzutki tylną i przednią, działają dobrze to znaczy łańcuch przeskakuje spada jak należy ale gdy mam na korbie np. 2 bieg i mocniej naciskam na pedały ( bo np jadę akurat pod małą górkę i nie opłaca mi się zmieniać biegów) to słyszę „strzelanie” i gdy „strzela” to pedały dostają luzu (całość jest szybka ok 1s) nie robi to większych problemów, ale raz przez to nieźle się poobijałem może jakaś mała wskazówka co to może być? z góry dziękuję

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Sporo o cykaniu w rowerze opisałem w tym wpisie:
    http://www.rowerowe-porady.pl/cos-cyka-w-rowerze-jak-sobie-poradzic/

    Zacząłbym od odkręcenia pedałów, dokładnego wyczyszczenia gwintów, nasmarowania i wkręcenia z powrotem. A potem można szukać dalej.

  • Irek

    Ja mam taki problem z przerzutką: mam łańcuch na dużej zębatce, wrzucam dwójeczkę i szoruje ale nie chce przeskoczyć. Regulacja H nic nie daje, luzuję więc pokrętłem przy manetce i ok fajnie przeskakuje, schodzę na najniższy bieg – schodzi, potem z powrotem włączam dwójeczkę i szoruje, nie chcąc wskoczyć.

    Kręcenie L nic nie daje, jeśli prawie wykręcę to pokrętło przy manetce to dopiero wskakuje na środkową zębatkę, ale w tym momencie z dużej na średnią zębatkę znów nie chce zejść. I co teraz?

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Jeśli regulacja śrubami nie przynosi efektu, to coś musi być nie tak. Co to za przerzutka? Jakie manetki?

  • Irek

    przerzutki Shimano Tourney TZ30
    manetka Shimano Tourney ST-EF40

    Pewnie nie są to komponenty najwyższej klasy, ale nie jest to też rower z marketu..

    W różnych miejscach opisuje się, jak wyregulować przerzutkę od podstaw, od założenia suwaka do ostatecznej regulacji. Ale nie znalazłem jeszcze, w jakim stanie powinna być ta baryłka przy manetce, podczas gdy naciągam i przykręcam linkę. Czy ma być maksymalnie odkręcona, czy zakręcona. Bo później mówi się, że jak nie chce przeskoczyć z zębatki dużej lub małej na średnią, to trzeba kręcić w jedną lub drugą stronę [najczęściej trzeba było dokręcać]. Ale jak przyczepię linkę na baryłce maksymalnie dokręconej, to już jej bardziej nie dokręcę.

    Czy dobrze z tego wnioskuję, że ma być w połowie odkręcona przy zaczepianiu linki? Czy mam po prostu na tyle denne komponenty, że sam ich byt jest winny moim problemom? ;)

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Ja bym zrobił tak, że baryłkę wkręcił do końca, a następnie naciągnął kombinerkami linkę przy przerzutce (po odkręceniu śruby mocującej oczywiście).

    I to trzeba zrobić z odpowiednim wyczuciem. Linka musi być na tyle luźna, by przerzutka dobrze chodziła, ale na tyle naciągnięta, by przerzutka reagowała na kilknięcia manetką.

  • Irek

    Oczywiście naciągać przy ustawionej przerzutce na jedynce, nie?
    Ja naciągałem na ile byłem w stanie, przy ustawieniu przerzutek z najluźniejszą linką i robiłem to w tylu różnych kombinacjach, że nie pamiętam, czy robiłem już z maksymalnie dokręconą baryłką. Coś mi się kojarzy, że wtedy było zbyt mocno naciągnięte tak, że trójeczki w ogóle nie dało się na manetce ustawić, ale sprawdzę jeszcze raz.

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    O widzisz, tego nie napisałem. Tak – przerzutka powinna być ustawiona na najmniejszą tarczę z przodu i największą z tyłu przy okazji.

  • Irek

    No więc tak:
    nastawiam tak, by łańcuch był na dużej zębatce z tyłu i na małej z przodu, dokręcam maksymalnie baryłkę i naciągam kombinerkami linkę też na maksa; następnie kręcę L by łańcuch był o 2mm od wewnętrznej części tego suwaka; teraz przerzucam przerzutki na najmniejszą zębatkę z tyłu i największą z przodu; w tym momencie ten suwak tak się przesuwa, że łańcuch szoruje o wewnętrzną płytkę suwaka, a zewnętrzna płytka szoruje o plastik, który jest poza zębatkami; bardziej dokręcić H nie jestem w stanie, bo prędzej zjechałbym ten krzyżyk w śrubce, a poluzować baryłką nie mogę, bo już jest maksymalnie dokręcona; jak schodzę z największej zębatki na środkową, to też nie idzie, a jak na najmniejszą, to od razu z największej zeskakuje na najmniejszą.

    Więc biorę się za drugą opcję:
    przy wyjściowych ustawieniach po prostu kombinerkami luzuję trochę linkę i na najniższej zębatce odległość łańcucha od suwaka 2mm; wrzucam na środkową zębatkę – szoruje i nie chce wskoczyć; wrzucam na największą zębatkę – wchodzi, ale znów odległość między łańcuchem a zewnętrzną płytką to 6-7mm i suwak prawie szoruje o plastik; udaje mi się trochę dokręcić H, że suwak nie szoruje o plastik, ale na manetce trójka wchodzi z oporem; chcę z powrotem cofnąć na średnią zębatkę – szoruje, nie schodzi – dokręcić baryłki dalej nie mogę, bo jest już od początku maksymalnie dokręcona.

    kolejna próba:
    jeszcze bardziej luzuję linkę: na najniższej zębatce jak poprzednio; wrzucam na środkową – słabo szoruje i nie wchodzi, wrzucam największą, po regulacji H i odkręceniu dość mocno baryłki wchodzi od razu z najmniejszej na największą zębatkę, ale odległość od zewnętrznej płytki suwaka to koło 5-6mm [może mam zużyty ze zbyt szerokim zakresem pomiędzy płytkami suwak? – rower ma rok, ale nie sądzę, by się miało zużyć], lepiej wyregulować H się nie da, bo albo nie idzie mocniej dokręcić, albo odkręcanie nie wywołuje żadnego efektu; schodzę na średnią tarczę – schodzi, schodzę na najniższą – schodzi, ale dopiero po zwiększeniu odstępu od wewnętrznej płytki suwaka do 4mm; na środkową z powrotem już nie wchodzi.
    – jak poluzuję linkę jeszcze bardziej, to w ogóle na największą zębatkę już mi nie wskoczy.

  • pg

    Stosunkowo nowy rower, przerzutka tylna OK, a przednia z średniej na dużą i odwrotnie też OK ale z średniej na małą nie wskoczy – czyli jak podregulować?
    Nic nie ruszałem bo małą przednią rzadko się używa, a rower nowy

    • http://www.rowerowe-porady.pl/ Łukasz Przechodzeń

      Jeżeli to nowy rower, to warto zrobić mu przegląd po przejechaniu kilkuset kilometrów. Samemu, albo w ramach gwarancji. Tu napisałem o tym kilka słów:
      http://www.rowerowe-porady.pl/przeglad-gwarancyjny-roweru-na-czym-polega/

      Jeżeli chodzi o przerzutkę, to ustaw łańcuch z przodu na najmniejszej tarczy, z tyłu na największej. Następnie kręcąc śrubką L na przerzutce, spróbuj ustawić wewnętrzną prowadnicę tak, by znajdowała się 1 mm od łańcucha.