Jak wyregulować przednią przerzutkę?

Przednia przerzutka w rowerze (w odróżnieniu od tylnej) dobrze ustawiona potrafi działać bardzo długo bez żadnych problemów. Jednak zdarza się, że trzeba ją delikatnie podregulować. Dzieje się tak dość często z nowymi rowerami, które nie są fabrycznie w 100% wyregulowane. Jest to jedna z podstawowych czynności, wykonywana podczas gwarancyjnego przeglądu roweru. Jest to czynność dużo prostsza od zmagań z tylną, bardziej skomplikowaną siostrą. Tutaj opisuję regulację tylnej przerzutki. Warto mieć dobrze ustawioną przerzutkę, dzięki temu jazda będzie mniej frustrująca, a także podzespoły będą się mniej zużywać. Warto przed regulacją sprawdzić, czy linka od przerzutki chodzi płynnie i czy nie potrzebuje nasmarowania lub nawet wymiany.

Zaczynamy od umieszczenia łańcucha na dużej koronce kasety i małej zębatce na korbie. Na przerzutce znajdują się dwie śrubki regulacyjne. Na większości przerzutek, zwłaszcza Shimano, śruby są doskonale widoczne (są na górze) i dostęp do nich bardzo łatwy.

Przednia przerzutka w rowerze regulacja

Śrubokrętem krzyżakowym kręcimy śrubą regulacyjną „L” (Low) (czasami śrubki nie są opisane – wtedy należy sprawdzić, która jest która), aż do momentu, gdy wewnętrzna część prowadnicy znajdzie się w odległości 1 mm od łańcucha.

Następnie ustawiamy łańcuch na najmniejszej koronce kasety i na największej tarczy z przodu. Śrubą regulacyjną „H” ustawiamy prowadnicę tak, aby jego zewnętrzna część znalazła się 1 mm od łańcucha.

Potem znów ustawiamy największą zębatkę z tyłu i regulatorem linki przy manetce naciągamy linkę tak, aby przerzutka płynnie wciągała łańcuch z małej na środkową tarczę. I to w zasadzie wszystko.

Pamiętaj aby prowadnica była umieszczona równolegle do zębatek, a odległość zewnętrznej płytki prowadnicy od zębów w pionie powinna wynosić między 2 a 4 mm.

Pod obciążeniem rowerzysty, niestety nie wszystko musi działać tak jak na sucho. W czasie jazdy możesz spróbować delikatnie pokręcić regulatorem znajdującym się przy manetce.

Spodobał Ci się ten wpis?

Zapisz się na newsletter, otrzymasz informacje o nowych rowerowych artykułach.

Otrzymasz również e-book "10 sprytnych rowerowych porad".

 
 

17 komentarzy

  • Maj 9, 2011

    Anonymous

    dziękuję za pomoc, poradziłem sobie

  • Sierpień 30, 2012

    Anonymous

    Która jest kaseta i korba- musiałem sprawdzić. Wolę przód tył :)

  • Sierpień 31, 2012

    Łukasz - Rowerowe Porady

    Zapraszam do wpisu o budowie roweru. Korba to zębatki z przodu + ramiona do których przykręcamy pedały.
    Kaseta/wolnobieg to zębatki, które są z tyłu roweru.

  • Wrzesień 15, 2012

    Anonymous

    Fajny manual ale w ten sposób można tylko dokonać jakiejś drobnej regulacji. Do montażu nowej raczej się nie nadaje. Przy nowej przerzutce linka jest nie naciągnięta, a sprężyna zrzuca ją w dół w kierunku dolnej koronki przy korbie. Linka jest nienapięta więc nikt nic nie przerzuci na dużą koronkę. Nie da się jej przepchnąć ręką bo łańcuch jest sztywny i wszystko jest blisko koronek. Czy można ten manual rozszerzyć o montaż nowej przerzutki? Albo napisać nowy?

  • Marzec 17, 2014

    Michał

    Dzięki okazało się to bardzo proste i szybkie

  • Kwiecień 29, 2014

    Adam

    Już na wstępie występuje u mnie problem Kiedy umieszczam łańcuch na dużej koronce kasety i małej korby – łańcuch ociera(delikatnie ale jednak) o wewnętrzną część prowadnicy. Regulacja śrubką L nic nie daje, można jedynie „dopchnąć prowadnik do łańcucha co oczywiście zwiększa nieprzyjemny odgłos. Odpięcie linki również nic nie daje – prowadnica pozostaje niewzruszona -ocieranie dalej ma miejsce….
    Rower to prawie roczny UNIVEGA ALPINA HT-500 z przerzutką przednią FD-C050(tourney wiem ale rower nowy w zasadzie) – która po kontrolnej regulacji w serwisie(o jakości którego nawet nie wspomnę…) gwarancyjnym w ogóle nie była ruszana do dzisiaj. Prowadnice na oko wydają się „biec” równolegle do zębatek korby.
    Proszę o może jakąś sugestię zanim skorzystam z tej jednej oczywistej i wymienię ją(przerzutkę) na inną

  • @Adam – cóż Tourney nie jest przerzutką pierwszej klasy, ale też nie w niej upatrywałbym problemów. No chyba, że jest zepsuta. Ciężko cokolwiek na odległość podpowiedzieć niestety. Ze swojej strony radzę Ci znaleźć po prostu DOBRY serwis, a z doświadczenia wiem, że dobry mechanik rowerowy to skarb :)

  • Maj 10, 2014

    Początkujący

    Fajny poradnik. Mam jednakowoż pytanie: jak i czym smarować/oliwić linkę do przerzutki?

  • Hej, najlepiej użyć oleju do łańcucha rowerowego (nie spożywczego, nie do piły, nie do motocykla, nie WD-40). A wystarczy, że nakroplisz go odrobinę tam gdzie linki wychodzą z pancerzy. Jeśli wydaje Ci się, że linka źle chodzi w pancerzu – lepiej wymienić ją razem z pancerzem na nową – to nie będzie droga sprawa, a będzie działać lepiej niż smarowana.

  • Maj 11, 2014

    Początkujący

    Dziękuję za odpowiedź! Blog już dodany do ulubionych zakładek :-). Pozdrawiam!

  • Czerwiec 10, 2014

    Abee

    Witam. Mam problem z przednią przerzutką. Otóż, jedna ze śrubek H lub L chyba sie uszkodziła, ponieważ obracając ją z przerzutką nic sie nie dzieje a ustawiona jest ona nad średnia tarczą, a nie na najwyższa. Dodam że przerzutka ma już swoje lata i nie wiem co to za model (pewnie nic dobrego). Linki idą dołem ramy tylko tyle wiem ;< Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam.

  • Czerwiec 10, 2014

    Abee

    Czy da sie coś z tym zrobić?

  • Przyczyn może być wiele, jedną z nich na pewno jakaś usterka. Ciężko niestety powiedzieć, tak bez obejrzenia jej na żywo. Być może pomoże rozebranie jej, tyle ile się da, wyczyszczenie benzyną ekstrakcyjną i nasmarowania.

    A równie dobrze może to być jej kres i trzeba będzie wymienić ją na nową (najlepiej razem z linką od razu).

  • Czerwiec 11, 2014

    Abee

    A czy przyczyna moze być taka ze robię to na sucho? (Bez założonej linki, czekam na przesyłkę z manetkami i linkami)

  • No to poczekaj aż przyjdzie linka i manetka, bez tego regulacja nie jest już taka łatwa…

  • Czerwiec 29, 2014

    Szzzzypki ;)

    Dzięki, bardzo fajny manual :)

  • Lipiec 10, 2014

    weselny

    Bardzo mi artykuł pomógł, bo przerzutka ciężko chodzi. Sprzedawca mówił, że po roku trzeba wyregulować.

Zostaw komentarz