Opona rowerowa – jakie ciśnienie?

Aby opony nie zużyły się przedwcześnie, a jazda była przyjemna i bezpieczna, powinny być napompowane do odpowiedniego ciśnienia. Producenci zazwyczaj podają zalecane ciśnienie bezpośrednio na oponach. Widoczne są one na ich boku. Ciśnienia podawane są w różnych jednostkach, jednak większość opon rowerowych ma podane zalecane ciśnienie w barach (co w przybliżeniu odpowiada atmosferom). Drugą jednostką jest PSI (Pounds per square inch) i manometry w Polsce zwykle te jednostki też pokazują.

Poniżej podaję jednostki oraz ich przeliczniki (niektórych z nich już dawno się nie używa, ale można je jeszcze spotkać na skalach starych manometrów):

1 bar = 14,5 PSI

1PSI = 0,069 bara

1 bar = 1,01 atmosfery technicznej

1 at (atmosfera techniczna) = 1 kG/cm2 = 98 kPa

1 bar = 100 kPa

1 Atm (atmosfera fizyczna) = 1,033 at

1 at = 14,5 PSI (Pounds per Square Inch – funt na cal kwadratowy)

Przykładowo na oponie możemy mieć takie oznaczenie: 2.50 – 4.50 Bar (35 – 65 PSI). Co oznacza, że minimalne ciśnienie zalecane dla opony to 2,5 atmosfery/bara lub 35 PSI. A maksymalne dopuszczalne ciśnienie to 4,5 atmosfery lub 65 PSI.

Bardzo istotne by pompować koła pompką wyposażoną w manometr. Pompowanie na oko niestety nie jest miarodajne, a wrażenie, że opona jest już wystarczająco napompowana – może być złudne.

Opony napompowane do zbyt wysokiego ciśnienia, szybciej zużywają się w środkowej części bieżnika, łatwiej jest przebić taką oponę, a poza tym cierpią na tym nasze stawy i niektóre elementy roweru (gorsza amortyzacja). Z drugiej strony za niskie ciśnienie, powoduje nierównomierne zużywanie się bieżnika, łatwiej przebić dętkę przez dobicie (tzw. snake bite), zwiększają się również opory toczenia. Co ciekawe, wydłuża się również droga hamowania.

Ciśnienie powinno dobrać się metodą złotego środka, poruszając się w granicach wyznaczonych przez producenta. Ciśnienie bliższe wyższej granicy, odpowiednie jest na asfaltowe drogi. Niższe zaś na wyprawę w trudniejszy teren.

Warto kontrolować ciśnienie w oponach co najmniej raz na dwa tygodnie, albo przed każdą dłuższą trasą. Powolne uchodzenie powietrza z dętek to naturalna sprawa.

Spodobał Ci się ten wpis?

Zapisz się na newsletter, otrzymasz informacje o nowych rowerowych artykułach.

Otrzymasz również e-book "10 sprytnych rowerowych porad".

 
 

22 komentarzy

  • Lipiec 1, 2011

    Anonymous

    Czy ciśnienie 4 atmosfer nie jest za duże dla opony w rowerze górskim?

  • Lipiec 1, 2011

    Łukasz - Rowerowe Porady

    Ale jakiej konkretnie opony?

    Są różne opony, od tych o amatorskim zastosowaniu po profesjonalne. Przedział w jakim można pompować oponę jest podany na jej boku i tego należy się trzymać.

    4 atmosfery (albo trochę mniej) to zwykle maksymalne możliwe do uzyskania ciśnienie w górskiej oponie. Stosuje się je w zasadzie tylko do jazdy po asfalcie, jeżeli zajdzie taka potrzeba.

  • Lipiec 2, 2011

    Anonymous

    Czy jeśli tania opona którą można kupić w sklepie rowerowym za około 25zł która ma podane ciśnienie w przedziale 2,8 bar do 4,5bar zostanie napompowana do ciśnienia 4 barów może pęknąć gdy będę jeździł po drogach polnych i leśnych?

  • Lipiec 3, 2011

    Łukasz - Rowerowe Porady

    Na polne i leśne drogi najlepiej pompować oponę bliżej niższej granicy. 4 atmosfery to trochę za dużo jak na takie drogi.

  • Styczeń 12, 2012

    Anonymous

    Ważna jest też masa użytkownika .Osobiście przy wadze 79 kg jeżdżę na ciśnieniu na równym terenie do 2,8 atm a na podłożu luźnym 2,0 i jest ok. (opony kenda slant six 26×2,1). Zużycie przyzwoite ( dwa sezony w amatorskich maratonach i trochę na co dzień ).

  • Sierpień 12, 2012

    Anonymous

    porażka, czytam czytam i nie wiem jakie cisnienie… na oponie mam max podane ale chodziło mi o jakies standardowe (srednie) a nie o jakies tam blablabla Takie porady to bzdury i bez niej to wiedziałem. Dobrze że są komentarze…

  • Sierpień 12, 2012

    Łukasz - Rowerowe Porady

    Dla niektórych to nie są bzdury, a jeżeli ktoś coś wie to nie powinien się śmiać z tych którzy jeszcze nie wiedzą.

    Nie ma czegoś takiego jak „standardowe” ciśnienie do opony, niektóre opony pompuje się do 2 atmosfer, niektóre do 10. Ale jeśli nie chcesz jakiegoś „blabla”, to po prostu napompuj oponę do takiego ciśnienia jak Ci wygodnie.

  • Wrzesień 18, 2012

    Anonymous

    a jak pomierzyć ciśnienie z zaworkami wentylowymi

  • Wrzesień 19, 2012

    Łukasz - Rowerowe Porady

    O który rodzaj wentyla Ci chodzi?
    http://www.rowerowe-porady.pl/rodzaje-wentyli-w-detkach-rowerowych/

    Generalnie trzeba albo mieć osobny manometr, albo mieć wbudowany w pompkę. Inaczej się chyba nie da :)

  • Listopad 17, 2012

    Anonymous

    nabylem kendy k196 700x26c nabilem w nie hyba z 9 barow ok 120 psi zrobilem ok 100 km przez noc rower stal w garażu przychodze rano a tu flak rant sciety z 30cm dziura wokół druta 2cm opona do wyrzucenia detka rozchlastana na ok 15 cm a w nocy byl taki huk jak by cos wybuchlo
    czy da sie to nareperowac mówie o oponie moze gwarancja na opone nie wiem co powiedza w sklepie prosze o komentarze

  • Listopad 17, 2012

    Łukasz - Rowerowe Porady

    Dobrze, że nie strzeliło Ci podczas jazdy. W jakim rozmiarze masz obręcz (szerokość) – może tu tkwi problem?
    Reklamować zawsze można spróbować, chociaż nie widzę zbyt wielkich szans powodzenia.

  • Lipiec 30, 2013

    Max

    ale ile? ile? ILE? bez sensu te wypociny!

  • Lipiec 30, 2013

    Łukasz - Rowerowe Porady

    Tyle! Tyle! Tyle ile podaje producent na oponie. Bez sensu to Twoje pytanie!

  • Styczeń 22, 2014

    Anonim

    Jakie powinienem miec cisnienie w rowerze kellys axis 2012 w orginalnych oponach do tego modelu na drodze asfaltowej?

  • Styczeń 22, 2014

    Łukasz - Rowerowe Porady

    @Anonim – obejrzyj dokładnie bok opony. Będziesz tam miał napisane zalecane zakres ciśnień. Ja go niestety nie znam.
    Strzelam, że będzie to w granicach od 2,5 do 4,5 atmosfery. Ale lepiej sprawdź.

    A do jazdy po asfalcie (i ubitych drogach też) najlepiej mieć ciśnienie blisko maksymalnej granicy.

  • Styczeń 22, 2014

    Kuba

    A tak duze cisnienie ma wplyw na zywotnosc opony?

  • Styczeń 22, 2014

    Łukasz - Rowerowe Porady

    To nie jest duże ciśnienie, no co Ty :)
    Im węższa opona, tym większe ciśnienie się do niej pompuje. Do opon szosowych potrzeba np. 8-9 atmosfer.

    Nic się nie przejmuj, póki mieści się to w normach producenta, to żadnego uszczerbku na żywotności nie będzie.
    A im wyższe ciśnienie, tym lepiej opona się toczy.

  • Styczeń 22, 2014

    Kuba

    No wiem. To tez wplywa na predkosc i mniejszy wysilek podczas jazdy.

  • Marzec 30, 2014

    Anonim

    Wkoncu jakas konkretna podpowiedz. Choc mozna bylo samemu na to wpasc hehe, szkoda ze sam tego nie wymyslilem ;) pozdrawiam rowerzystow :) Dzieki !!!!

  • Kwiecień 7, 2014

    Bomx

    Oj, oj, sam temat nic nie wnosi a komentarze rażą ogniem. Pytanie większości to tolerancja opony, dętki (pytanie jakiej) na wysokie ciśnienia. Artykuł objaśnia jedynie, że opis w postaci 2.8bar – 4.5 bar oznacza nominalną wartość danej opony. Więc jeżeli pierdyknie, można reklamować? :) Zawsze może się wytłuc od obręczy/szram/krzywej taśmy/mikroelementów.
    Moja opinia – jeżeli dziecko przeczyta napis na oponie to dojdzie do tego samego wniosku.

  • Kwiecień 7, 2014

    Bomx

    PS: Większą wartość miałby tu chyba przelicznik miar.

  • Kwiecień 7, 2014

    Łukasz - Rowerowe Porady

    @Bomx – nie wydaje mi się, by każdy od razu wiedział co oznaczają napisy na oponie. To, że Ty wiesz – to świetnie. Ale nie każdy musi się na tym znać.

    Przelicznik miar jest, gratuluję spostrzegawczości.

Zostaw komentarz