Tylna przerzutka – długi czy krótki wózek

Wymieniając przerzutkę w rowerze lub składając sobie nowy egzemplarz, możesz spotkać się z pytaniem czy potrzebujesz tylną przerzutkę z długim, średnim czy może z krótkim wózkiem. Wózek przerzutki to dolna jej część, dwa kawałki metalu przytrzymujące dolne kółeczko. Czym zatem różni się długi wózek od krótkiego? Oprócz długości oczywiście, krótki wózek jest zdecydowanie mniej narażony na uszkodzenie przez wystające korzenie, kamienie i inne przeszkody terenowe. Przerzutka z krótkim wózkiem jest również minimalnie lżejsza oraz trochę precyzyjniejsza w działaniu – a także potrzebuje krótszego łańcucha. Niestety, minusem przerzutki z krótkim wózkiem, jest jej mniejsza pojemność – to znaczy możliwość obsłużenia konkretnej ilości przełożeń w rowerze. Nie nadaje się ona do kaset o bardzo szerokim rozstawie.

Z jakim wózkiem kupić przerzutkę

Potrzebną pojemność przerzutki (zwykle tę informację znajdziemy na stronie producenta lub sklepu) najlepiej wyliczyć z prostego wzoru: (Ilość zębów na dużej tarczy z przodu – ilość zębów na małej tarczy) + (ilość zębów na największej zębatce z tyłu – ilość zębów na najmniejszej zębatce). Czyli mając napęd: korba 44/32/22  i kaseta 11-34, będziemy potrzebowali przerzutki o pojemności przynajmniej 45T. Shimano produkuje większość modeli w różnych wersjach i oznacza je odpowiednio: SS (krótki wózek), GS (średni wózek), SGS (długi wózek). SRAM natomiast niektóre modele oznacza końcówką numeru katalogowego przerzutki: końcówka 00 (długi wózek), 10 (średni wózek), 20 (krótki wózek) – choć niestety nie jest to regułą. Warto o tym pamiętać przy zakupie tylnej przerzutki.

Spodobał Ci się ten wpis?

Zapisz się na newsletter, otrzymasz informacje o nowych rowerowych artykułach.

Otrzymasz również e-book "10 sprytnych rowerowych porad".

 
 

14 komentarzy

  • Marzec 3, 2013

    Anonymous

    A jak to obliczyć w przypadku napędu posiadającego jedną tarczę z przodu?

    Przykładowo takie 1×10:
    36 11-36.

  • Marzec 3, 2013

    Łukasz - Rowerowe Porady

    W tym wypadku: „duża tarcza z przodu (36) – mała tarcza z przodu (36) = 0
    Z tyłu 36-11=25

    Czyli wystarczy Ci pojemność 25T, czyli każda przerzutka się nadaje :)

  • Czerwiec 23, 2013

    Michal

    Witam
    Mam taki naped: 44-32-22 11-32, (ze wzoru wychodzi 43) przezutka tyl to xt shadow sgs, zastanawiam sie nad przesiadka na kasete 11-28, jako ze prawie wcale nie korzystam z 1 i 2 z tylu roznica w pojemnosci to 4 z(39) jaki wplyw moze miec ta zmiana na dzialanie napedu?
    sory za brak polskich znakow
    dzieki za odpowiedz

  • Czerwiec 24, 2013

    Łukasz - Rowerowe Porady

    Michale, nie będzie miało to większego wpływu na działanie napędu. Zapewne będzie potrzebne delikatne podregulowanie przerzutki, ale nic poza tym. Ja ostatnio zmieniłem kasetę 11-32 na 11-25 i przerzutka została ta sama i napęd działa równie dobrze :)

  • Maj 4, 2014

    gorzu

    Panie Łukaszu a jak sprawa będzie wyglądała przy zestawie: korba 44-32-22 + kaseta: 11-25, do tego przerzutka tylna z wózkiem GS. Pierwsze pytanie czy będzie ona wstanie ‚ogarnąć’ ten napęd, druga: czy to zestawienie korby z kasetą jest odpowiednie? dzięki za poradę

  • Maj 4, 2014

    gorzu

    może kaseta 11-28 będzie optymalniejszą opcją do tego zestawu?:)

  • @Gorzu – wszystko zależy co jest podane w specyfikacji przerzutki. Jeśli jej pojemność to np. 35T, to powinna dać sobie radę, choć rozpiętość tego napędu, który podałeś to 36.

    Przy kasecie 11-28 już będzie problem moim zdaniem. Kwestia co to za przerzutka.

  • Maj 4, 2014

    gorzu

    Przerzutka to Shimano SLX RD-M662 GS. Z jednego źródła ktoś mi napisał że ma kasetę 11-34 i przy średnim wózku wszystko działa ok, więc przy mojej kasecie 11-25 tym bardziej. Nie jest to czasem tak że pojemność układu np. 35T jest wartością czysto teoretyczną, a praktyka weryfikuje rzeczywistość?
    Zdaję sobie sprawę że ‚pakując’ się w średniej długości wózek ograniczam się co do wielkości zębatek w kasecie, jak będę chciał przejść na kasetę z większymi zębatkami to musiałbym od razu wymieniać to przerzutkę. Tak się zastanawiam czy kaseta ze średnim wózkiem to dobry wybór? pozdrawiam

  • Maj 4, 2014

    gorzu

    w specyfikacji przerzutki jest jasno napisane: największa zębatka 34T, a najmniejsza 11T, więc kaseta 11-28 będzie pasowała w takim razie. Moje pytanie (brak doświadczeń): czy przy tej korbie i kasecie typowo szosowej 11-25 nie zabraknie mi tzw. „lekkich” przełożeń (nie będzie to typowe 100% szosy), mam tutaj na myśli np. lekkie XC:) dzięki

  • Powiem Ci tak, przejrzałem specyfikację od Shimano:
    http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/SLX/SI_5WM0A_002/SI-5WM0A-002-En_v1_m56577569830648288.pdf

    I sam się zacząłem zastanawiać, po co w takim razie podają pojemność przerzutki, skoro piszą, że i do średniego i do długiego pasują zębatki 11-34. W każdym razie zrobisz jak uważasz – ja tylko podaję Ci co mówią teoretyczne wyliczenia.

    Co do przełożeń, to już wszystko zależy od terenu po jakim jeździsz i Twojej mocy w nogach. Tego już nikt Ci nie powie :) Jeśli masz teraz jakiś rower, jedź po prostu w teren i zobacz czy wystarczy Ci przełożenie 22-25, nikt inny Ci nie powie czy dasz radę czy nie :)

  • Maj 4, 2014

    gorzu

    jeszcze jedna kwestia która mnie zastanawia: mam łańcuch Shimano CN-HG53 dedykowany do napędów 9 rzędowych (9 speed), który ma bodajże 114 ogniw. Czy długość wózka ma jakiekolwiek znaczenie przy doborze długości łańcucha?, czy po prostu ewentualne ‚luzy’ łańcucha wyreguluje na przerzutce. Pytanie czysto hipotetyczne, ale…:) dzięki za pomoc

  • Długość łańcucha ma znaczenie przy wielkości zębatek z tyłu i z przodu oraz odległości piasty od korby.

    Chyba niebawem o tym napiszę osobny wpis. Aaaa i jeśli chcesz tego SLX-a założyć do napędu 10-rzędowego, to łańcuch 9-rzędowy nie będzie się nadawał.

  • Maj 4, 2014

    gorzu

    rzeczywiście masz rację przerzutka ta akurat występuje w dwóch wersjach: 10 i 9 rzędowa, ja mam oczywiście 9 rzędową, stąd też taki łańcuch, jak z tą długością?;)

  • Mam nadzieję, że ten wpis rozwieje wszelkie wątpliwości odnośnie długości łańcucha:

    http://www.rowerowe-porady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

Zostaw komentarz