Kierownica rowerowa – budowa i rodzaje

Kierownice rowerowe możemy podzielić według budowy na dwie główne grupy: proste oraz gięte. Materiały z jakich produkowane są kierownice rowerowe, to najczęściej aluminium, stal oraz karbon. Aluminium to najpopularniejszy materiał, kierownice są całkiem wytrzymałe i lekkie (zwłaszcza wycieniowane). Dobra (mocna) stal jest stosowana w BMX-ach, tańsza stal pojawia się w tanich kierownicach, zakładanych w tanich rowerach. Warto zwrócić uwagę czy stal jest nierdzewna, ponieważ w tanich kierownicach może być problem po jakimś czasie, z pojawiającym się rdzawym nalotem. Karbon jest dobrym wyborem dla osób maksymalnie odchudzających rower. Warto pamiętać, że włókno węglowe jest mniej odporne na uderzenia.

Kierownica MTB

Kierownice proste – są praktycznie proste (stosuje się niewielkie wygięcie rzędu 5 stopni), lekkie – ponieważ używa się w nich mniej materiału niż w giętych oraz najbardziej wytrzymałe konstrukcyjnie.

Kierownica baranek

Kierownice gięte – do tej grupy zaliczamy kilka rodzajów kierownic: turystyczne, zjazdowe, do rowerów typu BMX, do rowerów szosowych (tzw. baranek). Każda z tych kierownic jest w odpowiedni sposób powyginana – by ułatwić jazdę na rowerze.

Długość kierownicy: jest to sprawa indywidualna, zależy w dużym stopniu od rozpiętości ramion danej osoby, a także osobistych preferencji. W rowerach górskich kierownice mają najczęściej 56-66 centymetrów długości, w rowerach szosowych kierownice mają zwykle 40-44 centymetry długości.
Wszystkie kierownice poza szosowymi można spokojnie skracać.

Średnica kierownicy: kierownice najczęściej mają średnicę (tzn. zwykle tylko ich środkowa część, którą mocujemy do mostka): 25.4 mm lub 31.8 mm. Inne średnice są rzadko spotykane i lepiej wystrzegać się mostków i kierownic z inną średnicą.

Spodobał Ci się ten wpis?

Zapisz się na newsletter, otrzymasz informacje o nowych rowerowych artykułach.

Otrzymasz również e-book "10 sprytnych rowerowych porad".

 
 

  • Hirohisa

    Na ramie nie będzie wybitego żadnego kraju produkcji. Nie trzeba się specjalnie wybierać do sklepu rowerowego, aby o tym wiedzieć. Ale to tylko taka informacja na marginesie. Poza tym masz całkowitą rację, nikt nie produkuje ram u siebie w kraju, a na pewno nie największe firmy. Nie ma to żadnego ekonomicznego uzasadnienia. I nie ma znaczenia czy mówimy o polskiej marce, czy niemieckiej, brytyjskiej, francuskiej, włoskiej itd. Wszyscy importują.

    Natomiast rower to coś więcej niż tylko rama i przykręcone do niej elementy. Pomimo tak wielu firm zajmujących się produkowaniem/projektowaniem/składaniem/montowaniem/importowaniem, każdy rower jest inny. I dlatego powstało to zestawienie. Pisząc w dużym uproszczeniu: nie musisz produkować mąki, aby mieć piekarnię.