Koła 29 cali czy 26 cali – rower 29er bez tajemnic

Koła 26 oraz 29 cali nazywamy tak od średnicy koła mierzonego razem z oponą. Wewnętrzna średnica obręczy 29era, odpowiada średnicy obręczy stosowanej w rowerach szosowych, trekkingowych, crossach, hybrydach, czyli z kołem 28 cali. Różnica w oponach do trekkingu oraz 29era polega na ich grubości. Te do rowerów z kołami 29 cali są szersze, a przez to również wyższe, dlatego ostatecznie całe koło ma około 29 cali.
Dodatkową sprawą jest geometria ramy, która jest diametralnie różna od trekkingów czy hybryd. Różni się też od rowerów na 26 calowych kołach – jest po prostu dopasowana do kół 29″. Ciekawy jest fakt, że duża część zawodników XC przesiadła się na rowery 29″.

rower-29-cali

Co daje jazda na 29erze? Różnica polega na innych właściwościach jezdnych takich kół. Koła 29” są po pierwsze stabilniejsze od ich mniejszych braci. Jest to najbardziej zauważalne przy dużych prędkościach, kiedy nawet najmniejsze wytrącenie z równowagi koła, może się źle skończyć. Druga sprawa – większe koło łatwiej pokonuje przeszkody terenowe. Po trzecie – 29er stawia mniejszy opór toczenia od roweru na 26” kołach. Po czwarte – powierzchnia styku opony z podłożem jest większa – co zwiększa bezpieczeństwo przy pokonywaniu zakrętów i jeździe po luźnym podłożu takim jak piasek, śnieg czy błoto.

Rower z kołami 29 cali ma również wady. Jest mniej zwrotny w porównaniu do roweru z kołami 26″. Jego masa jest większa – przez co gorzej przyspiesza. Plus kół 26″ wychodzi również podczas wypraw rowerowych poza Europę. Zwykle najłatwiej jest tam znaleźć części do rowerów własnie z kołami 26″.

Dużo więcej ciekawych informacji o rowerach 29″ znajdziecie na stronie rowerowanie.pl

Spodobał Ci się ten wpis?

Zapisz się na newsletter, otrzymasz informacje o nowych rowerowych artykułach.

Otrzymasz również e-book "10 sprytnych rowerowych porad".

 
 

  • Anonymous

    Fajnie, a co z zaletami 26 nad 29??? Czyżby nie było żadnych, czy Autor nie ma pojęcia??

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz – Rowerowe Porady

    Są oczywiście też wady kół 29″ i już je dopisałem.

  • Anonymous

    zaleta 26 nad 29- są tańsze i chyba tyle ….

  • cocosh

    Z oporami toczenia jest chyba nieścisłość, skoro 29er ma większą powierzchnię styku z podłożem, to stawia większy opór toczenia od 26″, a nie mniejszy!

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz – Rowerowe Porady

    W linku na samym końcu jest opisane szczegółowo dlaczego tak jest. Cytat z tej strony (na niej jest rozwinięcie tej myśli):

    „Przez kilka lat zastanawiano się, co powoduje, iż większe koło ciężej obrócić. Okazało się, iż siła potrzebna do zmiany toru toczenia się koła zależy nie tylko od kontaktu opony podłożem, a także od jego dociążenia”

    I dalej jest informacja o tym, że tak przekonstruowano geometrię roweru, że mniejszy ciężar jest przenoszony na przednie koło.

  • Bogumił

    Witam,
    ponad miesiąc temu w końcu kupiłem nowy rower MTB, wczesniej solidnie przeglądając, co ma rynek do zaoferowania
    w jednym ze sklepów sprzedwaca zaproponował mi właśnie 29era
    pierwsze wrażenia były bardzo pozytywne jednak jako „tradycjonalista” postanowłem przymierzyć jeszcze kilka 26″

    ostatecznie wybór padł na 29era i jestem z tego bardzo zadowolony, nie wyobrażam sobie powrotu na rower z kołami 26″, na którym czułem się jak na rowerku dziecięcym (już po zakupie wymieniłem się na małą przejażdżkę z kolegą na jego 26″)

    na rowerze z kołami 29″ jeździ mi się wyśmienicie, lekko, djae mi poczycie stabilności i mimo moich początkowych uprzedzeń, faktycznie z łatwością pokonuje wszelkie nierówności

    poza tym, Avg speed poszła mi w górę a co za tym idzie dzienne przebiegi

    polecam rozważyć opcję zakupu rowru 29″

  • ChuckNorris

    Witam. Jestem autorem podlinkowanego artykułu na rowerowaniu. Jest on wciąż aktualny, wszak potrza mu przeredagowania. Był pisany kwiecistym językiem i był pierwszym frontem w „boju” z 26stkami. Sądzę, iż kiedyś napiszę kolejny aktualniejszy.

    Po krótce dwie rzecz zmieniły bardzo koknstrukcję 29erów:
    1: Wyprzedzenie- offset amortyzatora – przyspiesza sterowność.
    2: Przerzutka przednia zastosowana w Specialized Enduro 29″
    skraca tył roweru 430mm dla skoku 155mm u zadu.

    Pozdrawiam

  • kuba

    Jakim cudem wg autora opór toczenia ma być niższy skoro powierzchnia styku koła 29 z podłożem jest większa? Opory toczenia są definitywnie niższe na kole 26.

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz – Rowerowe Porady

    @Kuba – przeczytaj mój komentarz powyżej. Powierzchnia styku to nie wszystko.

  • kuba

    Autor wspomniał także o stabilności nie uwzględniając, że podniesienie środka ciężkości przy 29” względem roweru na kołach 26 wpływa negatywnie na stabilność w zakrętach.

    Btw. wg mnie minusem roweru na kołach 29 jest też jego wygląd, ale to kwestia gustu.

  • gregor

    Kuba masz racje opory toczenia są mniejsze przy mniejszym tarciu (które zależy od rodzaju nawierzchni) Moim zdaniem lepiej kupić 26 z drugim zestawem kół z ogumieniem szosowym i zmieniać w zależności od potrzeby. Cenowo wyjdzie na jedno

  • gregor

    Druga sprawa to powierzchnia jaką się opona styka z podłożem. Załóżmy że koło ma nawet 30 cali sred.i 2 cm szer. to czy nie ugrzęźnie w piachu?
    Jeżdżę na 26″ już 22 lata i nie narzekam. Jak potrzebowałem pojeździć po drogach utwardzonych pompowałem opony do oporu ( no nie służy to oponom) i tarcie było mniejsze i mniejsze opory.
    Jedyny plus w 29″ to może pokonywanie przeszkód – a reszta to planowane postarzenie produktu.
    P.S.
    Jak ktoś nie ma „depnięcia” to dodatkowe cale nic mu nie pomogą

  • Łukasz – Rowerowe Porady

    Dlaczego pompowanie opon do maksymalnego ciśnienia zalecanego przez producenta ma nie służyć oponom?

    I planowanie starzenie produktu? Szybciej się będzie koło psuć? Hmmmm…. Napisz coś więcej.
    Dodatkowo piszesz tak, jakby te dodatkowe cale miały komuś „dodawać” siły czy ochoty do jazdy, a to przecież nie o to w tym chodzi.

  • gregor

    Nie pisałem o „maksymalnym ciśnieniu zalecanym przez producenta” tylko raczej miałem tu na myśli takie znacznie powyżej zaleceń – wtedy opona zużywa się nierównomiernie, co jest oczywiste. Zyskujemy wtedy mniejsze tarcie (ruchowe oczywiście nie statyczne) i opory.
    A, co do postarzania produktu większość właśnie kojarzy to pojęcie z psuciem się czy też z jakimkolwiek zużywaniem się rzeczy. Jest to również „wychodzenie z mody” tak jak z odzieżą.
    Czy nie zdarzyło Ci się wyrzucić jakiej odzieży mimo, że była jeszcze dobra?

  • http://www.rowerowe-porady.pl Łukasz – Rowerowe Porady

    Nie, raczej nie :) Z rowerami też tak nie mam :)

  • gregor

    :) Pozdrawiam

  • Czaad

    Jeszcze słowo o oporach. Większe koło ma zazwyczaj mniejsze opory toczenia niż mniejsze, zakładając że założyliśmy taki sam model opony, ale często większa opona to większa jej grubość / powierzchnia czołowa. Szersza opona znacznie zwiększa opory powietrza. Opór rośnie z kwadratem prędkości. Dlatego szosowcy jeżdżą na cienkich gumkach. W terenie wolimy opony szersze. I tu ciekawostka: pompując koło na maksa minimalizujemy opory na asfalcie, ale już na miękkiej łące opory toczenia będą mniejsze przy ciśnieniu bliskim minimalnemu zalecanemu dla opony. Pozdrawiam.

  • olek

    Rower kołach 29 jest za duży. Nie mieści się do auta. A muszę zapakować 2 sztuki. Zostaje zatem 26.

  • Cieślar Adam

    Witam, bardzo dobre porady, moje wrażenia z kupna roweru z kołami 29.

    1-zakupić książkę Lennarda Zina [sztuka serwisowania roweru górskiego]
    2-Zakupić rower oś QR 15!!! mocowanie P.M. jeśli oś 9 mm – zwykły amortyzator to lepsze mocowanie będzie IS!!! ponieważ kilka regulacji zacisku i po gwintach…
    3. z tyłu jest przeważnie IS, dużo lepsze choć regulacja podkładkami.
    4. koła i tak trzeba przebudować tak jak pozwolą fundusze, mnie zmontowali.

    Przód piasta Swiss świetne toczenie, obręcz ZTR Flow [była wyprzedaż 200 pln, trzeba szukać okazji, do tyłu będzie Mavic 819 asymetryczna, szprychy Dt cieniowane spłaszczone, nyple mosiężne [koło silne, było katowane w trudnych warunkach, ja ważę 95kg. Ktoś sobie stworzy lżejsze choć słabsze [zawodnicy itp], napiszę tak – dużo jeździłem na 26 lecz gdy rozpocząłem przygodę na 29 to jest mi ciężko wrócić na 26. Tak jak tu było napisane są plusy i minusy, lecz za kilka lat większość osób będzie miała rowery 29, będzie większy wybór części i rowerów, będzie taniej, to w bardzo wielkim skrócie.